§
1. Haveforeningens navn og stiftelse
1.
Foreningens navn er Haveforeningen Grundet.
Foreningens hjemsted er Vejle Kommune. Foreningen
er stiftet 21/1/1974.
§
2. Formål og virke
1.
Foreningen har til formål at administrere og
forvalte det lejede areal på matrikel nr. 1ø, Kirkeby
By, Hornstrup til
kolonihaveformål i overensstemmelse med de bestemmelser, der er
lagt til grund herfor, samt for området i sin helhed og regler
indeholdt i vedtægt for Sydøstjyllands kreds og
Kolonihaveforbundet.
2.
Foreningen skal gennem sin bestyrelse bl.a. sikre,
at bestemmelser i en byplan, lokalplan, tinglyst deklaration og
lignende for området og for de enkelte haver overholdes og
respekteres af foreningens medlemmer.
3.
Foreningen og dens medlemmer skal være medlem af
Kolonihaveforbundet og den stedlige kreds. Dette medfører en
forpligtelse til at følge Kolonihaveforbundets regler samt
beslutninger truffet af Kolonihaveforbundets kompetente organer.
§
3. Definitioner
1.
Som medlem af foreningen anses den eller de personer
(herunder medlejere), som har skrevet under på en lejekontrakt.
§
4. Medlemmer
1.
Som medlem og medlejerkan optages myndige personer, der samtidig lejer en have
ved medlemskabets indgåelse.
2.
Medlem og eventuel medlejer er forpligtet til altid
at orientere sig i gældende vedtægter, reglementer,
lokaleplaner, kolonihaveforbundets standardvilkår for leje samt
øvrige dokumenter, som måtte være af betydning for love og
regler gældende for foreningen og dennes område.
3.
Foreningen kan opkræve et, af generalforsamlingen
fastsat, gebyr ved indmeldelse af nye medlemmer.
4.
Medlemmet skal til enhver tid kunne dokumentere at
have rådighed over en bolig uden for haveforeningen.
5.
Medlemskabet og lejeretten er personlig, og derfor
kan haven under ingen omstændigheder lejes ud. Et medlem, der har
haft haven i et år, har lov til at kort-tids-udlåne sin
kolonihave i sammenlagt 2 uger pr. år. Udlån kræver
altid bestyrelsens godkendelse. Bestyrelsen kan give dispensation
til længere perioder. Medlemmet har ansvaret for, at gæsten
overholder foreningens regler. Bestyrelsen skal altid underrettes
om de navngivne personer, som haven udlånes til. Hvis der
gentagne gange træffes personer på et medlems havelod, og
medlemmet ikke selv er til stede, er bestyrelsen berettiget til at
bortvise de pågældende fra haveloddet. Hvis et medlem ikke
overholder reglerne om udlån, kan lejemålet ophæves.
6.
Alle medlemmer er pligtige til at opgive navn, bopæls-adresse
uden for foreningen, e-mail (hvis en sådan haves) og
telefonnummer til foreningen. Alle ændringer i de nævnte
oplysninger skal meddeles formand eller kasserer senest 2 uger
efter, at ændringen er sket, hvorefter bestyrelsen opdatere
oplysningerne i Foreningsportalen.
7.
Hvis foreningen har en venteliste, optages medlemmer
som hovedregel efter ventelisten, se dog reglerne i § 4.5-4.7.
Generalforsamlingen
kan, hvis jordejer tillader det, fastlægge de nærmere regler
omkring ventelisten samt fastsætte et omkostningsbestemt gebyr
for optagelse på ventelisten.
Hvis
der er venteliste i foreningen, har medlemmet ret til at få
optaget en ny lejer (medlejer) på en eksisterende lejekontrakt
sammen med medlemmet, når der er tale om en ægtefælle/registreret
partner, en samlever (i mere end 2 år), en myndig slægtning i
op- og nedstigende linje eller særbørn af en tidligere afdød ægtefælle/registreret
partner, hvis medlemmet sidder i uskiftet bo med dem, og den nye
lejer i øvrigt opfylder betingelserne for optagelse i foreningen.
Hvis der ikke er venteliste i foreningen, kan medlemmet optage
enhver som medlejer på lejekontrakten.
8.
Hvis der er venteliste i foreningen, har medlemmet
ret til at overdrage lejemålet til en ægtefælle/registreret
partner, en samlever (i mere end 2 år) en myndig slægtning i ret
op- og nedstigende linje eller særbørn af en tidligere afdød ægtefælle/registreret
partner, hvis medlemmet sidder i uskiftet bo med dem, og hvis
personerne opfylder de betingelser, der i øvrigt gælder for
optagelse i foreningen.
9.
Ved dødsfald fortsætter en evt. medlejer lejemålet.
Hvis lejer stod alene på lejekontrakten, har en efterlevende ægtefælle/registreret
partner ret til at fortsætte lejeaftalen. En samlever i mere end
2 år har samme ret under forudsætning af, at samlivet bestod på
tidspunktet for dødsfaldet. En myndig slægtning i op- og
nedstigende linje eller særbørn af en tidligere afdød ægtefælle/registreret
partner, hvis medlemmet sad i uskiftet bo med dem, har endvidere
ret til at få overdraget lejemålet. Fortsættelse af lejemålet
samt overdragelse ved dødsfald forudsætter, at det nye medlem
opfylder de øvrige betingelser for optagelse i foreningen.
10.
Ved leje af en havelod oprettes en lejeaftale, som
regulerer lejeforholdet mellem foreningen og medlemmet.
Lejeaftalen underskrives af medlemmet samt et medlem fra
bestyrelsen.
11.
Medlemmer skal registreres i Kolonihaveforbundets
medlemssystem. Der kan registreres en lejer samt en medlejer.
Medlem og medlejer er ligestillede, og har samme rettigheder og
forpligtelser over for foreningen.
12.
Som medlem kan der endvidere med bestyrelsens
godkendelse optages en juridisk person, som har overtaget
bebyggelsen på tvangsauktion som ufyldestgjort panthaver. Dette
medlem skal betale haveleje og andre beløb, der opkræves af
foreningen frem til det tidspunkt, hvor havelodden er
videreoverdraget. Dette medlem kan ikke fremleje bebyggelsen på
havelodden, har hverken stemmeret eller mulighed for at stille
forslag på haveforeningens generalforsamling, og skal inden 6 måneder
fra auktionsdagen overdrage havelodden til en person, som opfylder
kravene i stk. 1 og 2. Såfremt havelodden ikke er overdraget
inden 6 måneder fra auktionsdagen, bestemmer bestyrelsen, hvem
der skal overtage havelodden og de vilkår, overtagelsen skal ske
på.
13.
Medlemskabet ophører ved medlemmets underskrivelse
og indlevering af forbundets opsigelsesblanket, som er bindende
for medlemmet, eller foreningens ophævelse af lejemålet efter
reglerne i medlemmets lejekontrakt.
§
5. Hæftelse
1.
Medlemmerne hæfter pro rata for foreningens gældsforpligtelser.
§
6. Medlemskapitalen
(Ikke gældende for HF
Grundet)
§
7. Leje og andre pligtige pengeydelser
1.
Leje for den enkelte havelod fastsættes af
foreningens generalforsamling ud fra det budget, som af
foreningens bestyrelse er forelagt generalforsamlingen til
godkendelse.
2.
Havelejen betales forud i 4 rater,
der betales kvartalsvis.
3.
Generalforsamlingen kan fastsætte engangsbeløb til
udførelse af større anlægsarbejder, f.eks. kloak,
vandledningsnedlæggelse, opsætning af el og lign. Sådanne
engangsbeløb er pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
4.
Generalforsamlingen – eller kredsen, hvis
kompetencen er overgivet hertil - kan fastsætte en bod for
manglende overholdelse af ordensbestemmelser, misligholdelse af
haven, udeblivelse fra fællesarbejde samt manglende overholdelse
af øvrige bestemmelser som medlemmet er forpligtet til at
overholde. Sådanne beløb er en pligtig pengeydelse i
lejeforholdet.
5.
Hvis leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er
betalt rettidigt, kan foreningen opkræve et af
generalforsamlingen fastsat gebyr for hver forsinket betaling samt
bringe lejemålet til ophør efter reglerne i medlemmets
lejekontrakt.
§
8. Ordensbestemmelser og vedligeholdelse af det lejede
1.
Generalforsamlingen – eller evt. kredsen, hvis
kompetencen er overgivet hertil - fastsætter ordensbestemmelser
m.m., som skal være gældende inden for området, og foreningen
gennem sin bestyrelse skal forvalte og administrere.
2.
Generalforsamlingen – eller evt. kredsen, hvis
kompetencen er overgivet hertil - fastsætter regler om
vedligeholdelse af haven. Ved gentagne henvendelser og/eller bod
om manglende vedligeholdelse af haven, kan haveforeningen på
lejers regning få udarbejdet en rapport fra Kolonihaveforbundets
havekonsulenter, som kan fastslå om haven er tilstrækkeligt
vedligeholdt. Hvis dette ikke er tilfældet, kan foreningen sætte
en gartner til at vedligeholde haven. Både konsulentrapport og
gartner skal betales af lejer, medmindre rapporten konstaterer, at
haven ikke er misligholdt. I så fald pålægges foreningen at
betale udgiften til udarbejdelsen af rapporten. Betaling af
konsulentrapport og evt. gartner er en pligtig pengeydelse i
lejeforholdet.
§
9. Fællesarbejde
1.
Generalforsamlingen fastsætter regler for fællesarbejde.
2.
Bestyrelsen kan pålægge medlemmer, der udebliver
fra fællesarbejde, en bod, hvis størrelse er fastsat af
generalforsamlingen eller evt. kredsen, hvis kompetencen er
overgivet hertil. Pålagt bod betragtes som en pligtig pengeydelse
i lejeforholdet.
§
10. Generalforsamling
1.
Foreningens generalforsamling er foreningens øverste
myndighed.
2.
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år
senest 3 måneder efter regnskabsårets
afslutning med en dagsorden, der mindst skal indeholde følgende
punkter:
·
Valg af dirigent, referent og evt. stemmetællere
·
Beretning.
·
Årsregnskab med evt. revisionsberetning (el.
lignende)
·
Godkendelse af budget, herunder fastsættelse af
leje/kontingent.
·
Indkomne forslag.
·
Valg af formand (lige år) eller kasserer (ulige år).
·
Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter.
·
Valg af revisorer (el. lignende) og evt.
suppleanter.
·
Valg af kredsrepræsentanter
·
Eventuelt
3.
Ordinær generalforsamling indkaldes skriftligt af
bestyrelsen pr mail
med mindst 30 dages varsel.
4.
Dagsorden udsendes sammen med indkaldelsen til
generalforsamlingen.
5.
Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære
generalforsamling, skal være formanden i hænde senest 14 dage før
afholdelse af generalforsamlingen. Behandlingen af forslagene
forudsætter forslagsstillers deltagelse.
6.
Årsregnskab og forslag offentliggøres på
foreningens hjemmeside.
7.
Ethvert medlem af foreningen samt dennes ægtefælle/registreret
partner eller samlever har adgang til generalforsamlingen. Samme
personkreds har ligeledes taleret. Yderligere har personer
inviteret af bestyrelsen adgang og taleret ved
generalforsamlingen, men har dog ingen stemmeret.
8.
Der kan afgives 2 stemme pr. havelod
9.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt
10.
Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved
simpelt flertal af de afgivne stemmer. Blanke stemmer er ugyldige
stemmer. Skal der stemmes om forslag til:
·
Vedtægtsændring
·
Optagelse af kollektive lån
·
Ekstraordinære indskud
·
Haveforeningens opløsning
kræves
dog, at mindst 2/3 af de udlejede haver deltager, og at 2/3 af de
afgivne stemmer går ind for forslaget. Er fremmødet ikke tilstrækkeligt
stort, men 2/3 af de afgivne stemmer har stemt for forslaget,
indkaldes til en ny generalforsamling, som uanset antallet af
fremmødte, kan vedtage forslaget med 2/3 af de afgivne stemmer.
Blanke stemmer indgår i optællingen og skal i den forbindelse
sidestilles med en ”nej”-stemme.
11.
Referat fra generalforsamlingen underskrives af
dirigenten, referenten samt foreningens formand.
12.
Referatet offentliggøres på hjemmesiden medlemmer
senest 3 uger efter generalforsamlingens afholdelse.
§
11. Ekstraordinær generalforsamling
1.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når
generalforsamlingen eller et flertal af bestyrelsens medlemmer med
angivelse af dagsorden beslutter det.
2.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes endvidere,
hvis mindst 33% af foreningens udlejede haver
fremsætter skriftligt krav herom til bestyrelsen med angivelse af
dagsorden.
3.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes pr
mail med mindst
7 dages varsel. Bestyrelsen er i de i stk. 1 og 2 nævnte tilfælde
pligtig at indkalde til ekstraordinær generalforsamling inden 8
dage fra beslutningen eller begæringens modtagelse. Den
ekstraordinære generalforsamling skal afholdes tidligst 1
og senest 3 uger efter indkaldelsen.
4.
Når betingelserne for indkaldelse af en ekstraordinær
generalforsamling er opfyldt, men bestyrelsen afviser at indkalde
den, indkalder og afholder kredsbestyrelsen generalforsamlingen.
De hermed forbundne udgifter afholdes af foreningen.
5.
Beslutning på en ekstraordinær generalforsamling,
som er indkaldt efter stk. 2, kan kun træffes, hvis mindst 4/5 af
de udlejede haver, der har begæret generalforsamlingen deltager.
6.
Bestemmelserne i § 10, stk. 7-12 gælder også for
ekstraordinære generalforsamlinger.
§
12. Bestyrelsen
1.
Generalforsamlingen vælger blandt foreningens
medlemmer en bestyrelse. En opstillet, som er forhindret i at være
til stede på generalforsamlingen, kan vælges, såfremt
vedkommende har afgivet en skriftlig erklæring herom.
2.
Bestyrelsen skal varetage den daglige ledelse af
foreningen og sørge for, at generalforsamlingens beslutninger føres
ud i livet. Bestyrelsen skal endvidere sikre, at foreningen
overholder regler, som er pålagt området udefra, f.eks. i en
deklaration, en lokalplan eller en lejekontrakt.
3.
Bestyrelsen består af 5 personer, der vælges for
en 2-årig periode. Formand og kasserer vælges særskilt,
henholdsvis i lige og ulige år. 1 bestyrelsesmedlem
vælges i lige år og 2 i ulige år. Bestyrelsen
konstituerer sig selv med næstformand og sekretær.
Generalforsamlingen vælger suppleanter efter behov.
4.
Hvis der ikke kan vælges en bestyrelse, overtager
kredsen efter nærmere aftale med denne og på foreningens regning
administrationen af foreningen, indtil der kan vælges en
bestyrelse.
5.
Som bestyrelsesmedlem eller suppleant samt
vurderingsperson og suppleant kan kun vælges én repræsentant
fra samme havelod. Samme havelod kan dog godt være repræsenteret
i udvalg under bestyrelsen.
6.
Hvis et bestyrelsesmedlem fratræder før en
valgperiodes udløb, indtræder suppleanten i bestyrelsen - dog
kun for tiden indtil næste generalforsamlings afholdelse. Afgår
formanden eller kassereren i en valgperiode, indkaldes til
ekstraordinær generalforsamling for nyvalg, hvis fratrædelsen
ikke sker umiddelbart før den ordinære generalforsamling. Valg
af formand eller kasserer i utide gælder frem til næste
planlagte ordinære valg.
7.
Bestyrelsen fastlægger selv grundlaget for sit
virke m.m. i en forretningsorden. Bestyrelsesmøder indkaldes af
formanden eller i dennes fravær af næstformanden efter behov,
eller når blot ét medlem af bestyrelsen begærer det.
8.
Bestyrelsen har mandat til at ophæve medlemskabet
for medlemmer, som handler i strid med medlemmets lejekontrakt,
foreningens vedtægter og ordensregler eller bestemmelser pålagt
området udefra.
9.
Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandling
af en sag, hvori denne eller en med denne beslægtet person er
involveret, eller på anden måde er personligt interesseret.
10.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end
halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede. Beslutninger træffes
ved simpelt flertal.
11.
Ved stemmelighed har formanden den afgørende
stemme.
12.
Uanset stk. 10, er retshandler vedrørende
foreningen kun gyldige og har bindende virkning over for
tredjemand, når de vedtages af den samlede bestyrelse.
13.
Der skrives referat af forhandlingerne på
bestyrelsesmøder. Referater er offentlige, dog ikke når de
omhandler personsager.
14.
Foreningens midler skal anbringes i et anerkendt
pengeinstitut. Regler om disposition over midlerne fastsættes af
bestyrelsen i henhold til fastlagte fuldmagtsforhold.
15.
Formands og kasserers samt eventuelt øvrige
bestyrelsesmedlemmers omkostninger/udlæg til telefon, kontorhold,
kørsel m.v. dækkes af foreningen.
16.
Generalforsamlingen kan fastsætte honorar til
tillidsvalgte i foreningen
17.
Bestyrelsen skal sikre, at der er tegnet:
a)
en bestyrelsesansvarsforsikring, der omfatter
bestyrelsens erstatningsansvar ved uagtsomme erstatningspådragende
handlinger,
b)
en underslæbsforsikring, der omfatter foreningens
tab ved underslæb i forbindelse med administration af foreningens
midler,
c)
en vurderingsudvalgsforsikring, der omfatter
vurderingsudvalgets erstatningsansvar ved uagtsomme ansvarspådragende
handlinger,
d)
en erhvervsansvarsforsikring, der omfatter
foreningens erstatningsansvar over for tredjemand
e)
en ulykkesforsikring, der omfatter skade på
personer i forbindelse med fællesarbejde i foreningen.
§
13. Vurderingsudvalg
1.
Medmindre kredsen foretager alle vurderinger i
foreningen, skal generalforsamlingen vælge et eller flere
vurderingsudvalg blandt foreningens medlemmer til at foretage
vurderinger efter Kolonihaveforbundets vurderingsregler. Et
vurderingsudvalg er ikke underlagt bestyrelsen. En opstillet, som
er forhindret i at være til stede på generalforsamlingen, kan vælges,
såfremt vedkommende har afgivet en skriftlig erklæring herom.
Hvis man ikke kan vælge et vurderingsudvalg, kan
generalforsamlingen/bestyrelsen beslutte at bede kredsen, en anden
haveforenings vurderingsudvalg eller et vurderingsudvalg nedsat på
tværs af kredsen om at foretage vurderinger i foreningen. I så
fald skal også disse vurderinger foretages efter
Kolonihaveforbundets vurderingsregler.
2.
Et vurderingsudvalg består af minimum 3 personer,
der vælges for en 2-årig periode. Medlemmerne i
vurderingsudvalget må ikke udgøre eller bestå af et flertal i
bestyrelsen. Vurderingsformand vælges særskilt i lige år. 2
vurderingsudvalgsmedlemmer vælges i ulige år. Herudover vælges 2
vurderingssuppleanter for 1 år ad gangen.
3.
En vurderingsperson må ikke deltage i vurdering af
et hus, hvori denne eller en med denne beslægtet person er
involveret, eller på anden måde er personligt interesseret.
4.
Generalforsamlingen kan fastsætte et gebyr for
vurderinger, medmindre gebyret er fastsat generelt for kredsen.
5.
Generalforsamlingen kan træffe beslutning om, i
hvilke perioder, der kan foretages vurdering (hele året, kun sæson
eller lignende).
6.
Vurdering skal aftales senest 3 uger
efter anmodning om vurdering er fremsat.
§
14. Klagemuligheder
1.
Vurderinger kan påklages til kredsens
vurderingsankeudvalg, jf. kredsvedtægtens § 8, stk. 2.
Vurderingsankeudvalgets afgørelse er bindende for alle parter, og
kan ikke påklages.
§
15. Tavshedspligt og persondata
1.
Bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af udvalg nedsat
af bestyrelsen, har tavshedspligt med hensyn til oplysninger om
personers økonomiske og personlige forhold, som medlemmerne får
indblik i under deres arbejde for foreningen.
2.
Medlemmer af foreningens vurderingsudvalg må kun
videregive oplysninger om resultatet af foretagne vurderinger til
foreningens bestyrelse, medlemmet som ejer huset samt en evt. køber.
3.
Bestyrelsen har ansvaret for foreningens
overholdelse af reglerne i persondataforordningen. Bestyrelsen
beskriver løbende foreningens behandling af persondata i
foreningens persondatafortegnelse. Medlemmerne underrettes om
behandlingen via foreningens persondatapolitik.
§
16. Tegningsret
1.
Foreningen forpligtes ved underskrift af kasserer og
formand i fællesskab, som kan råde over kort og netbank til
foreningens bankkonti. Bestyrelsen kan meddele prokura.
§
17. Regnskab og revision
1.
Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
2.
Det påhviler kassereren eller evt. ekstern revisor
at udarbejde et årligt driftsregnskab ledsaget af en statusopgørelse
opgjort under hensyntagen til de tilstedeværende værdier og
forpligtelser.
3.
Det påhviler i øvrigt kassereren på ordinære
bestyrelsesmøder at forelægge en regnskabsoversigt til direkte
sammenhold med det foreliggende budget.
4.
Årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med
god regnskabsskik og være i overensstemmelse med den foretagne
bogføring og tilstedeværende bilag. Bestyrelsen kan bestemme, at
årsregnskabet skal udarbejdes med bistand af en registreret eller
statsautoriseret revisor.
5.
Generalforsamlingen vælger revisor(er) for 2 år og
eventuelt en revisorsuppleant for 1 år.
6.
Det påhviler de(n) valgte revisor(er) at revidere
foreningens årsregnskab samt føre protokol med de bemærkninger,
revisionsarbejdet måtte give anledning til.
§
18. Foreningens opløsning
1.
Hvis gyldig beslutning om foreningens opløsning træffes,
og dette alene skyldes, at foreningens virke overføres til en
anden haveforening, skal foreningens formue overføres til den
forening, som viderefører foreningen med samme forpligtelser over
for den opløste forenings medlemmer.
2.
Skyldes foreningens opløsning, at foreningen helt
ophører med at drive haveforening, udpeges 2 likvidatorer.
3.
Evt. formue ved likvidationens afslutning udbetales
til de havelodder, som har en eller flere lejere, der er
registreret som medlemmer på dette tidspunkt.
4.
Foreningen kan ikke opløses, så længe
lejekontrakten med udlejer er i kraft.
|